Profesjonalny Serwis Prawny NetTAX
1/4 logo Baza Prawna
NIEZALOGOWANY 
LOGOWANIE DO BAZY
INFORMACJE
Strona główna
Indeks tematyczny
Indeks alfabetyczny
Orzecznictwo
Piśmiennictwo
Interpretacje
Stałe wskaźniki
Wyszukiwanie
1/4 logo Egzamin Doradcy Podatkowego
LOGOWANIE DO EGZAMINU
FORMULARZ ZAMÓWIENIA
Opis
Demo
Cennik
1/4 logo Sklep NetTAX
Wynagrodzenie pracowników
Wynagrodzenie pracowników
1/4 logo Serwis Prawny
Strona Główna
Nowości
Opinie ekspertów
komórka Płatność SMS
Dzienniki
   Dziennik Ustaw
   Dziennik Urzędowy UE (L)
   Monitor Polski
   Dzienniki Urzędowe
Zmiany w prawie
Kursy walut
Kursy walutowe euro
Kursy celne
Listy i wykazy
Ważne terminy
Słowniczek łaciński
Słowniczek prawniczy
Nowe wskaźniki i stawki
Kalkulator odsetkowy
Wizytówki Doradców
Podatkowych
[nowe]
Ciekawe miejsca w sieci
Szkolenia i konferencje
VAT w UE
1/4 logo Usługi
Grupy dyskusyjne
Biuletyn Prawno-Podatkowy
Pomoc techniczna 
Kontakt
Reklama
1/4 logo Księgarnie
Księgarnia Księgowego
   Podatki
   Rachunkowość
   Finanse
   Inne
1/4 logo Uwagi i opinie
Twój adres e-mail:

Uwagi / opinie
Krajowa Rada Doradców Podatkowych
  Nowości

 

Deregulacja niewiele pomoże. Podatnik i tak zapłaci wyższy podatek

Organy odwoławcze w dalszym ciągu będą mogły wymierzyć podatnikowi wyższy podatek do zapłaty niż wynikający z zaskarżonej przez niego decyzji. Będą się przy tym powoływać na rażące naruszenie prawa lub interesu publicznego. Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce z 16 listopada 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 1342) uchyla z początkiem 2013 roku art. 230 Ordynacji podatkowej. W przypadku złożenia odwołania od decyzji, np. naczelnika urzędu skarbowego, przepis ten umożliwia izbie skarbowej wydanie rozstrzygnięcia na niekorzyść podatnika. W szczególności daje prawo do dokonania tzw. wymiaru uzupełniającego, czyli do zażądania wyższego podatku do zapłaty niż wynikało to z pierwotnej decyzji. Usunięcie przepisu wydaje się więc jednoznacznie korzystne, ale zdaniem Sławomira Czyża, doradcy podatkowego w firmie Czyż i Łabno Doradcy Podatkowi, to tylko pozory. Chodzi o to, że w dalszym ciągu obowiązywać będzie art. 234 ordynacji. Zgodnie z nim organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się – chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny. – Można przypuszczać, że w wielu przypadkach organy będą się powoływać właśnie na takie rażące naruszenie, jeżeli nie samego prawa, to interesu publicznego. A co za tym idzie, będą w II instancji nakazywać zapłatę wyższego podatku niż w I instancji – twierdzi Sławomir Czyż. Dodaje, że o ile dotychczas przesłanka rażącego naruszenia interesu publicznego nie była szerzej analizowana w orzecznictwie, o tyle w czasach kryzysu gospodarczego można sobie wyobrazić dynamiczną wykładnię przepisu przez organy podatkowe i sądy. – Na rażące naruszenie interesu publicznego organy odwoławcze mogą się powoływać za każdym razem, gdy decyzja I instancji nie uwzględni poboru podatku w pełnej wysokości wynikającej z przepisów – mówi.

Przemysław Molik - Gazeta Prawna, 2012.12.10


Copyright © NetTAX 1998-2018 

DATEV.pl Sp. z o.o.      Biura-Rachunkowe.waw.pl      ELSA      Eurofinance Training
Kontakt | Reklama